Żelazo

Żelazo to jeden z mikroelementów, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania twojego organizmu. Żelazo, jako składnik hemoglobiny bierze udział w transporcie tlenu we krwi.

Ponad to, odpowiada za prawidłowość procesów metabolicznych, a także jest odpowiedzialny za prawidłowy skład krwi, gdyż jest niezbędny w procesie tworzenia składników krwi.

Występowanie żelaza

Żelazo dzieli się na hemowe, pochodzenia zwierzęcego, które możesz znaleźć na przykład w chudym mięsie czerwonym, drobiu, tłustych rybach, żółtkach jaj, wątrobie i mięsie indyczym; oraz niehemowe, pochodzenia roślinnego, występujące w pieczywie, pełnoziarnistych produktach, kakao, a także zielonych świeżych warzywach (papryce, szpinaku, roślinach strączkowych).

Niezwykle ważną kwestią jest fakt, że to żelazo pochodzenia zwierzęcego jest łatwiej przyswajalne.

Jakie są konsekwencje niedoboru żelaza?

Niedobór tego ważnego składnika może doprowadzić do zbyt małej ilości erytrocytów i leukocytów, co skutkuje anemią i upośledzeniem odporności organizmu.

Przy tym niedoborze objawami są stałe uczucie przemęczenia, osłabienie, spadek formy fizycznej, a nawet zmiany psychiczne i emocjonalne. Może dojść także do hipotermii.

Na deficyt żelaza najbardziej narażone są osoby, które szybko tracą duże ilość krwi, na przykład miesiączkujące kobiety, osoby cierpiące na krwawienia, a także upośledzone wchłanianie jelitowe. W takich przypadkach niezbędnym jest uzupełnianie niedoboru, poprzez dostarczanie żelaza z dietą.

Jakie są skutki nadmiaru żelaza?

Przy nadmiarze żelaza w organizmie może dojść do zatrucia. Objawami tego stanu rzeczy są biegunki, wymioty, bóle brzucha, złe samopoczucie. Warto wiedzieć, że stężenie tego pierwiastka we krwi ulega dobowym wahaniom, największe występuje rano, najmniejsze wieczorem.