Witamina E

Witamina E to jedna z witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Właśnie ona ma wpływ na twoją prawidłową koncentrację, właściwy wzrok, a także młody wygląd skóry.

Warto także wspomnieć, że witamina E ma działanie przeciwnowotworowe (ma działanie przeciwutleniające). Pomaga ona w leczeniu bezpłodności, zapobiega poronieniom, pomaga w leczeniu trądziku, blizn, obniża poziom cholesterolu.

Ponad to jest używana w leczeniu chorób Parkinsona i Alzheimera i łagodzi objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego.

Jakie są objawy niedoboru witaminy E?

Objawami towarzyszącymi niedoborowi witaminy E są: przyspieszone starzenie, pogorszenie stanu skóry: wysuszenie naskórka, przebarwienia i łuszczenie, zwiększone prawdopodobieństwo wystąpienia choroby wieńcowej i nowotworowej, zaburzeń układu płciowego, a także zaburzenia pracy układu odporności.

Warto zaznaczyć, że przy racjonalnym odżywianiu nie ma dużego ryzyka niedoboru. Jedynie w przypadku drastycznych diet, nieodpowiedniego, zbyt ubogiego odżywiania.

Jakie są objawy nadmiaru witaminy E?

Nadmiar tej witaminy w twoim organizmie może powodować przewlekłe uczucie zmęczenia, bóle głowy, a także zaburzenia wzroku i osłabienie mięśni. Może być spowodowany zażywaniem zbyt dużej ilości suplementów, w przeciwnym wypadku nadmiar jest raczej mało prawdopodobny.

W jakich produktach występuje witamina E?

Witamina E występuje w takich produktach jak: pełnoziarniste pieczywo, oliwa, oleje (sojowy, słonecznikowy, lniany), orzechy(włoskie, ziemne), margaryna na bazie oleju,nasiona na przykład dyni lub słonecznika, migdały, a także ryby.

Poza tym występuje ona także w warzywach: kapuście, papryce, pomidorach, brukselce, i owocach: morelach, awokado, brzoskwiniach oraz porzeczkach.