Witamina C

Witamina C to jedna z witamin rozpuszczalnych w wodzie. Jest ona niezwykle istotna w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Właśnie ona odpowiada za tworzenie kolagenu, dzięki któremu twoja skóra jest zdrowa, a tkanka łączna i chrzęstna działają prawidłowo. Witamina C, czyli inaczej mówiąc kwas askorbinowy jest także odpowiedzialna za odporność twojego organizmu, a także ma działanie przeciwnowotworowe. Co ciekawe witamina c zmniejsza objawy stresu i ma działanie przeciwalergiczne.

Jakie są objawy niedoboru witaminy C?

Niedobór witaminy C w organizmie jest niezwykle niebezpieczny dla twojego organizmu. Objawami towarzyszącymi niedoborowi kwasu askorbinowego w organizmie są takie dolegliwości, jak: trudności w gojeniu się ran, uszkodzone naczynia krwionośne, krwawienie, liczne obrzęki, uczucie osłabienia, bóle w stawach i mięśniach, ciągłe przemęczenia. Oprócz kwasu askorbinowego powoduje szkorbut, a także osteoporozę. Ponad to, brak prawidłowej ilości tej witaminy może skutkować nawet depresją, zaburzeniami neurologicznymi, obniżeniem kondycji fizycznej i utratą apetytu.

Jakie są objawy nadmiaru witaminy C w organizmie?

W prawdzie nadmiar witaminy C zostaje z organizmu wydalony wraz z moczem, jednak po jednorazowym jej przedawkowaniu, zdarza się, że nadwyżka witaminy C w organizmie może skutkować wysypką, bólami głowy i żołądka, bezsennością, biegunką, a także wymiotami.

W jakich produktach występuje witamina C?

Najpopularniejszym źródłem witaminy C są warzywa i owoce. Owoce, w jakich występuje kwas askorbinowy to: jabłka, pomarańcze, cytryny, limonki, kiwi, melon, ananas, jeżyny, maliny, porzeczki (czerwone i czarne), a także poziomki. Natomiast warzywa, zawierające witaminę C to: szparagi, cebula, papryka, ziemniaki, soja, kalafior, rzepa, a także brokuły.