Witamina B9

Witamina B9 (foldyna, folacyna) to jedna z witamin należących do grupy B rozpuszczalnych w wodzie. Jest nazywana kwasem foliowym i ta nazwa jest powszechnie znana i często używana. Witamina ta bierze udział w wytwarzaniu czerwonych krwinek, a także bierze udział w metabolizmie cukrów, kwasów i leukocytów.

Ponad to, witamina B9 jest istotna dla procesu podziałów komórkowych. Zalecana dawka dzienna jest różna w zależności od wieku i płci człowieka, w przypadku dorosłych wynosi ona 180-200 mcg, kobiety ciężarne muszą tę dawkę podwoić, zwiększa się ona również w przypadku karmienia. Warto powiedzieć, że witamina ulega rozkładowi w przypadku długiego przechowywania w temperaturze pokojowej.

Jakie są objawy niedoboru witaminy B9 w organizmie?

Objawy towarzyszące niedoborowi witaminy B9 w organizmie mogą być różne. Są nimi na przykład wystąpienie anemii makrocytarnej, biegunki, zapalenie języka, a także zwiększenie prawdopodobieństwa wystąpienia nowotworu.

Witamina B9 zapobiega występowaniu pleśniawek, a także opóźnia siwienie włosów, co tłumaczy wystąpienie tych objawów w przypadku braku tej witaminy w organizmie.

Czym objawia się nadmiar witaminy B9 w organizmie?

Zwykle zdarza się, że zbyt duża ilość witaminy B9 nie powoduje żadnych skutków ubocznych, gdyż nie jest ona toksyczna. Jednak, czasami może to powodować takie objawy, jak bezsenność, zaburzenia pracy przewodu pokarmowego, a także rozdrażnienie.

Gdzie szukać witaminy B9?

Kwas foliowy można znaleźć w takich produktach, jak warzywa o zielonych liściach, na przykład sałata, kapusta, szpinak, brokuły, kalafior, szparag, brukselka, pomidory, rośliny strączkowe, soja, buraki czy soczewica. Ponad to, źródłem witaminy B 9 są jajka, awokado, jak również wątróbka i drożdże piwne.