Witamina B6

Witamina B6 to jedna z witamin wchodzących w skład witamin z grupy B, rozpuszczalnych w wodzie. Jest to właściwie grupa spokrewnionych związków, na przykład pirydoksalu, pirydoksy, pirydoksaminy. Witamina B6 nie jest magazynowana w organizmie, a w wypadku zbyt dużej jej ilości zostaje wydalona wraz z moczem. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B6 wynosi około 2 mg.

Warto wspomnieć, że jej poziom spada szczególnie w przypadku ciąży, a także podczas menstruacji czy przez zażywanie pigułek antykoncepcyjnych. Poza tym wyjątkowe zapotrzebowanie na tę witaminę mają osoby starsze, a także przewlekle narażone na stres. Przeciwdziała wypadaniu włosów, pomaga w leczeniu nerek czy też łagodzi bóle głowy i piersi podczas zespołu napięcia przedmiesiączkowego.

Jakie są objawy niedoboru witaminy B6 w organizmie?

W przypadku zbyt małej ilości witaminy B6 w organizmie może dojść do zaburzeń w działaniu układu nerwowego, takich jak depresja, kłopoty z koncentracją, drgawki, a także stany zapalne skóry, łojotoki, niedokrwistość, zaburzenia w działaniu serca, przewlekłe uczucie zmęczenia, nudności, a także wymioty.

U małych dzieci deficyt witaminy B6 może objawiać się poprzez nieprawidłowy rozwój układu kostnego, zaburzenia padaczkowe, drażliwość u niemowląt, jak również opóźnienie umysłowe.

Czym objawia się nadmiar witaminy B6 w organizmie?

W wypadku zbyt dużej ilości witaminy B6 może dojść do osłabienia mięśni, kłopoty z poruszaniem się, uczucie mrowienia, a także problemy z tkanką nerwową. Ponad to hiperwitaminoza może doprowadzić do nieprawidłowości w gospodarce aminokwasów.

Gdzie szukać witaminy B6?

Witamina B6 występuje w takich produktach jak: wątróbka, soja, ryby, kiełki pszenicy, szpinak, awokado, włoskie orzechy, banany, a także mąka pełnoziarnista.