Witamina B5

Witamina B5, zwana również kwasem pantotenowym jest jedną z witamin z grupy B rozpuszczalnych w wodzie. Jak w przypadku innych witamin ze swej grupy jest ona odpowiedzialna za prawidłowy przebieg procesów metabolicznych węglowodanów, tłuszczów oraz aminokwasów. Ponad to, ma udział w wywarzaniu w organizmie cholesterolu i hormonów, pomaga w gojeniu ran, a także nie pozwala na przedwczesne starzenie się (na przykład wczesne siwienie włosów).

Witamina B5 ogrywa niemała rolę w organizmie również dlatego, że dodatnio wpływa na działanie układu sercowo- naczyniowego, trawiennego i nerwowego.

Jakie są objawy niedoboru witaminy B5 w organizmie?

W przypadku zbyt małej ilości lub braku witaminy b 5 w organizmie może dojść do wielu problemów w jego funkcjonowaniu. Są to takie dolegliwości, jak: Sztywność i bóle stawowe, zły stan i wypadanie oraz siwienie włosów, pękanie stóp, bóle brzucha, pękanie skóry w okolicy ust i oczu, odrętwienie kończyn, bóle głowy, mdłości, rozdrażnienie, zły stanoczu, kłopoty z widzeniem.

Czym objawia się nadmiar witaminy B5 w organizmie?

Witamina B5, podobnie, jak inne witaminy z grupy B, nie jest toksyczna. Dlatego nawet przy podawaniu dziennej dawki w wysokości 10g zwykle nie zauważano występowania objawów chorobowych. Jednak zdarza się, że zbyt duża jej ilość może wpłynąć na organizm powodując objawy uczuleniowe, na przykład zaburzenia rymu serca czy również
nieprawidłowości w pracy mięśni szkieletowych.

Gdzie szukać witaminy B5?

Bardzo bogatym źródłem kwasu pantotenowego są drożdże. Poza tym, witaminę tę można znaleźć w takich produktach spożywczych, jak: wątroba, pestka słonecznika, śledź, pstrąg, makrela, jajka, orzeszki włoskie, pełnoziarnista mąka, kraby, mleko, a także pszenne otręby oraz serach (brie, camembert) i grzybach.