Witamina B4

Witamina B4, zwana także choliną należy do witamin z grupy B, rozpuszczalnych w wodzie. Produkcja witamina B4 jest możliwa w organizmie przy obecności witamin B9 i B12, a także aminokwasów. Cholina bierze udział w metabolizmie cukrów, białek i tłuszczów, podobnie jak inne witaminy z grupy B. Ponad to, pomaga w leczeniu choroby Alzheimera, a także wspomaga produkcję hormonów.

Stosowana w przypadku stłuszczenia wątroby, pomaga w leczeniu niestrawności i kłopotów z trawieniem. Witamina B4 jest także odpowiedzialna za obniżenie poziomu cholesterolu. W zależności od wieku i płci człowieka zapotrzebowanie dzienne na witaminę B4 wynosi od 200 do 550 mg. Należy także wspomnieć, że w przypadku zwiększonego narażenia na stres zapotrzebowanie na witaminę B4 podwaja się. Zaleca się, aby witaminę B4 zawsze przyjmować z wapniem.

Jakie są objawy niedoboru witaminy B4 w organizmie?

W przypadku niedoboru lub braku witaminy B4 w organizmie mogą występować takie dolegliwości, jak na przykład zły stan wątroby (gromadzenie w niej tłuszczu, marskość), kłopoty z pracą serca, zahamowanie wzrostu, zaburzenia w rozwoju, wrzody żołądka, zaburzenia pracy układu trawiennego, uczucie stałego przemęczenia, miażdżyca (odkładanie
się cholesterolu w tętnicach), a także kłopoty ze snem i rozwój choroby Alzheimera.

Czym objawia się nadmiar witaminy B4 w organizmie?

Podobnie, jak to się ma w przypadku kilku innych witamin z grupy B, nadmiar witaminy B4 może doprowadzić do nudności, wymiotów i biegunki, a także stanów oszołomienia i niedoboru witaminy B6.

Gdzie szukać witaminy B4?

Witaminę B4 można znaleźć w wielu produktach. Są to między innymi: orzechy, mleko, wątróbka, żółtka jajek, rośliny strączkowe (groch), drożdże, serce, móżdżek, kalafior, lecytyna sojowa, a także kapusta.