Witamina B2

Witamina B2, zwana także ryboflawiną to jedna z witamin z grupy B rozpuszczalnych w wodzie. Bierze ona udział w wielu istotnych procesach zachodzących w organizmie. Jej najważniejszym zadaniem jest udział w procesach redukcji i utleniania. Ponad to, pełni ważną rolę w przemianach aminokwasów i lipidów, a także ma wpływ na poprawność wzroku.

Wraz z witaminą A odgrywa niemałą rolę w prawidłowym funkcjonowaniu błon śluzowych, jak też dróg oddechowych czy naczyń krwionośnych i nawet skóry. Witamina B2 nie jest odporna na promieniowanie ultrafioletowe, pod ich wpływem ulega zniszczeniu. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B2 wynosi około 1,5 mg.

Jakie są objawy niedoboru witaminy B2 w organizmie?

Objawami towarzyszącymi deficytowi witaminy B2 w organizmie są nadwrażliwość na światło, problemy z oczami (uczucie piasku pod powiekami, zaczerwienienia), zły stan ust (popękane wargi, zapalenie śluzówki jamy ustnej), poza tym swędzenie w okolicy ujścia pochwy, zawroty głowy, zaburzenia oddychania czy nawet wypadanie włosów i łuszczenie naskórka w okolicach uszu, nosa i warg. Niedoborowi tej witaminy może towarzyszyć także brak koncentracji i pogorszenie samopoczucia.

Czym odznacza się nadmiar witaminy B2 w organizmie?

W przypadku zbyt dużego poziomu witaminy B2 w organizmie mogą wystąpić wymioty, a także nudności i złe samopoczucie.

Gdzie występuje witamina B2?

Bardzo obfitym źródłem witaminy B2 są mleko i przetwory mleczne, takie jak maślanka, jogurty, masło, sery czy śmietana. Poza tym, duże ilości ryboflawiny znajdują się również w drożdżach oraz w migdałach i orzechach włoskich. Innym bogatym źródłem tej witaminy są takie produktu jak mięso, ryby, podroby, fasola, pieczywo ciemne a także na przykład rośliny strączkowe (groch, fasola).