Witamina B12

Witamina B12 to jedna z witamin z grupy B, będących witaminami rozpuszczalnymi w wodzie. Powszechnie nazywana jest „witaminą czerwoną” lub też „przeciwanemiczną”. Do właściwego wchłaniania witaminy B12 niezbędne w organizmie jest występowanie wapnia. W przeciwnym razie jest ona kiepsko wchłaniana.

Jej obecność odpowiada za wiele ważnych funkcji organizmu, takich jak wspomaganie wzrostu u dzieci i wpływ na ich apetyt, prawidłowy przebieg procesów metabolicznych., ma udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, ma wpływ antydepresyjny, jak również pomaga w koncentracji i wspomaga efektywne uczenie się. Zapotrzebowanie dorosłego człowieka na witaminę B12 wynosi około 1-2 μg na dobę.

Jakie są objawy niedoboru witaminy B12 w organizmie?

Deficyt witaminy B12 jest bardzo niebezpieczny dla organizmu. Przede wszystkim może on wywołać anemię złośliwą, a także wielorakie stany zapalne czy też zaburzenie pracy układu nerwowego, między innymi utratę czucia i zaburzenia koordynacji. Jak w przypadku niedoboru wielu innych witamin, może także spowodować biegunki, złe samopoczucie, żołądkowe dolegliwości czy nawet problemy z sercem i krążeniem.

Czym objawia się nadmiar witaminy B12 w organizmie?

W wypadku przedawkowania suplementów zawierających witaminę B12 możliwe jest wystąpienie objawów uczuleniowych. Warto też wspomnieć, że w niektórych przypadkach skrajnego przedawkowania może wystąpić obfite krwawienie z dróg nosowych.

Gdzie szukać witaminy B12?

Bardzo bogatym źródłem witaminy B12 są produkty zwierzęce, na przykład podroby (wątróbka, nerki: wieprzowe, wołowe, cielęce i drobiowe ), a także ryby (szczupaki, łososie, makrele, śledzie). Mniejsze ilości tej witaminy zawierają jajka, ryby, mleko i przetwory mleczne (jogurty, kefiry, białe sery).