Witamina B1

Witamina B1, zwana także tiaminą to jedna z witamin z grupy B rozpuszczalnych w wodzie. Bierze ona udział w wielu ważnych czynnościach organizmu. Między innymi jej obecność w organizmie odgrywa niemałą rolę w prawidłowym przebiegu pracy serca, a także współuczestniczy w poprawnym działaniu układu nerwowego(chroni go przez zaburzeniami, zwyrodnieniami i urazami), a także pokarmowego ( spalanie cukrów). Co ciekawe, witamina B 1 wspomaga proces wzrostu, pomaga w przemianie cukru w energię, pomaga w prawidłowym stanie zachować błony śluzowe.

Jakie są objawy niedoboru witaminy B1 w organizmie?

Deficytowi witaminy B1 w organizmie może towarzyszyć wiele objawów. Są to na przykład zaburzenia w pracy centralnego układu nerwowego, a dokładniej oczopląs, problemy z koncentracją i zachowaniem równowagi, zaburzenia zapamiętywania, a takżehuśtawka emocjonalna.

Ponad to, deficyt tej cennej witaminy może doprowadzić do zaburzeń w prawidłowym funkcjonowaniu układu krążenia, czyli przyspieszenie akcji serca, powiększenie jego rozmiarów, jak również obrzęki dolnych i górnych kończyn. Oprócz tego niedobór ten może powodować utratę łaknienia, wymioty, nudności oraz biegunki.

Czym objawia się nadmiar witaminy B1 w organizmie?

Zbyt duża ilość witaminy B1 w organizmie może doprowadzić do takich objawów, jak zawroty i bóle głowy, drżenie mięśni, zaburzenia pracy serca, a także reakcje alergiczne i nadwrażliwość. Warto jednak wspomnieć, że przedawkowanie witaminy B1 jest niezwykle rzadkie.

Gdzie można znaleźć witaminę B1?

Witamina B1, czyli tiamina występuje w wielu produktach. Bardzo bogatym źródłem tej witaminy są na przykład suche nasiona grochu, jak również fasoli. Poza tym jest nim także mięso wieprzowe, na przykład szynka czy wątroba, mięso wołowe, kurczak, a także pieczywo (chleb praski, razowy i graham).