Witamina A

Witamina A to jedna z witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Prawidłowa jej ilość w organizmie zapobiega na przykład kurzej ślepocie czy wysuszeniu skóry.

Witamina A magazynuje się w organizmie, dlatego nie istnieje potrzeba dostarczania
jej każdego dnia. Witamina A wpływa na wygląd skóry i włosów, a także zdrowie oczu,
błony śluzowej ust, nosa i gardła. Ponad to, co ciekawe, działa ona przeciwnowotworowo, a
także stymuluje wzrost kości i zębów.

Jak rozpoznać deficyt witaminy A w organizmie?

Zbyt mała ilość witaminy A w organizmie może skutkować wysuszeniem i
łamliwością włosów, wysuszeniem spojówek i chorobami rogówki, zahamowaniem wzrostu,
kurzą ślepotą, osłabieniem i wrażliwość dziąseł, wysuszeniem skóry, a nawet wysypką,
brakiem apetytu oraz łamliwe, krótko rosnące paznokcie (bruzdy na nich).

Ponad to, co ciekawe, deficyt witaminy A może być powodem bezpłodności, a także
ogólnego złego samopoczucia, przewlekłego stanu zmęczenia, jak również po prostu złego
wyglądu.

Jak rozpoznać, że witaminy A jest zbyt wiele?

Objawami, które są spowodowane przez nadmiar witaminy A w organizmie to: bóle
głowy, podenerwowanie, nudności, brak apetytu, wymioty, drażliwość, krwawienie dziąseł,
pożółkła skóra, wypadanie włosów, świąd, depresje, a także bóle stawów i powiększenie
śledziony i wątroby.

Nadmiar tejże witaminy jest niezwykle niebezpieczny dla kobiet ciężarnych, może
powodować nawet przedwczesny poród.

W jakich produktach można znaleźć witaminę A?

Witamina A występuje w takich owocach, jak: morele, pomarańcze, mandarynki,
mango, nektarynki, melon, a także śliwki.

Poza tym jej źródło stanowią też liczne warzywa, na przykład: szpinak, pomidory,
fasola, marchew, czerwona papryka, rzepa, a także proskuty pochodzenia zwierzęcego,
między innymi wątróbka, drób(indyk, kurczak), cielęcina, produkty mleczne (jogurty, sery,
mleko).