Węglowodany

Węglowodany to grupa substancji złożonych z tlenu, węgla i wodoru, która powszechnie określana jest mianem cukrów. Stanowią one dla ludzi główne źródło energii. Jednak spożywane w nadmiarze mogą przyczynić się do nadwagi i cukrzycy, a także innych groźnych schorzeń. One regulują procesy metaboliczne w twoim organizmie.

Właśnie węglowodany stanowią główny składnik diety większości ludzi. Ich źródłem są popularne produkty, powszechnie spożywane, takie jak: ziemniaki, buraki cukrowe, zboża, ryż, kukurydza, a także nasiona roślin strączkowych: groch, fasola, bób, soczewica, soja.

Ludzki organizm przyswoić może skrobię, a także cukry proste pochodzące z produktów naturalnych, na przykład z owoców, warzyw, produktów mlecznych, a także produktów zbożowych i podrobów.

Podział węglowodanów

Ze względu na budowę dzielą się one na dwie grupy: cukry proste i cukry złożone. Te pierwsze ulegają szybkiemu rozkładowi w organizmie. Po ich spożyciu poziom cukru we krwi gwałtownie wzrasta.

Cukry z drugiej grupy- złożone, są trawione wolniej, a co za tym idzie, pozwalają na utrzymanie stałego poziomu cukru we krwi. Właśnie z tego powodu to właśnie one powinny stanowić w głównej mierze twój jadłospis.

Warto wiedzieć, że najkorzystniejszym dla twojego organizmu cukrem jest skrobia, którą możesz znaleźć w warzywach strączkowych, takich jak groch czy fasola, a także w zbożach.

Na podstawie powyżej podanych informacji na temat funkcji węglowodanów w twoim organizmie nie trudno stwierdzić, że dzienne zapotrzebowanie twojego organizmu na te właśnie substancje jest niezwykle duże w porównaniu z innymi składnikami.

Powinny one dostarczać od 55 do 60 procent wartości energetycznej dziennie spożywanego pokarmu. Ważne , żeby węglowodany nie były oczyszczone lub rozgotowane.