Wapń

Wapń to jeden z pierwiastków, który jako makroelement jest absolutnie niezbędny do prawidłowego funkcjonowania twojego organizmu. Jest on odpowiedzialny za prawidłowy rozwój tkanki kostnej u dzieci i młodzieży, w organizmie około kilogram wapnia magazynowany jest w kościach i zębach.

Jego prawidłowe wchłanianie jest możliwe tylko przy odpowiedniej ilości witaminy D, wytwarzanej w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Ten element, z racji ciągłego wchłaniania przez układ kostny wymaga stałego uzupełniania.

Oprócz układu kostnego, wapń odpowiada także za prawidłową pracę układu nerwowego, jak również pracę serca i ciśnienie i krzepliwości krwi. Jest ważnym elementem w leczeniu alergii.

Jakie są objawy niedoboru wapnia w organizmie?

Niedobory tego składnika w organizmie mogą powodować takie objawy jak: mrowienie i drętwienie kończyn, częste skurcze, bolące, pulsujące mięśnie, zły stan uzębienia, a także łamliwość kości.

Ponad to, deficytowi tego elementu towarzyszyć mogą niemiarowe bicie serca, mała krzepliwość krwi- trudności z zatamowaniem krwawienia, częste występowanie krwotoków, a także depresje i stany lękowe.

Jakie są objawy nadmiary wapnia w organizmie?

Zbyt dużej ilości wapnia towarzyszyć mogą zaparcia, brak apetytu, złe samopoczucie, nudności, a także kamica nerkowa i obniżenie wchłaniania żelaza i cynku.

Jak w przypadku wielu innych substancji, przedawkowanie wapnia dostarczanego do organizmu z pożywieniem nie jest prawdopodobne. Jednak, jeśli przyjmujemy suplementy wapń zawierające, łatwo możemy przesadzić z przyjmowaną dawką, co może prowadzić do wymienionych powyżej objawów.

W jakich produktach można znaleźć wapń?

Produktami bogatymi w ten składnik są na przykład soja, produkty mleczne (żółte sery), szczypiorek, orzechy czy warzywa strączkowe (groch, fasola).