Selen

Selen to jeden z pierwiastków noszących miano mikroelementów, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania twojego organizmu.

Zapotrzebowanie na ten składnik zależne jest od wieku i płci człowieka i waha się od 10-15 miligramów na dobę u niemowląt, do nawet 65-75 miligramów dziennie w przypadku kobiet w ciąży i karmiących matek. Selen jest istotnym elementem dla układu immunologicznego. Jego obecność w organizmie jest bardzo istotna, ponieważ bierze on udział w eliminacji metali ciężkich, takich jak kadm, srebro, rtęć i arsen.

Selen działa w połączeniu z witaminą E. Wpływa on na płodność, a także prawidłowy proces wzrostu oraz regeneracji.

Jakie są objawy niedoboru selenu w organizmie?

Zbyt mała ilość selenu w organizmie może powodować otępiałość umysłową, zaburzenia widzenia, łamliwość i zły stan paznokci, schorzenia stawów i mięśni, a także zaburzenia pracy serca, starzenie się oraz podatność na infekcje.

Deficyt tego mikroelementu może również skutkować zwiększeniem prawdopodobieństwa wystąpienia choroby nowotworowej, a także zaćmy, choroby wieńcowej czy też niedoczynności tarczycy.

Jakie są objawy nadmiaru selenu w organizmie?

Nadmiar tego ważnego składnika może zdarzyć się w przypadku spożywania suplementów zawierających selen w zbyt dużej ilości.

W przypadku przyjęcia do organizmu dawki większej niż 1 miligram istnieje możliwość wystąpienia wielu objawów zatrucia. Są nimi: zniszczone paznokcie, nudności, złe samopoczucie, zmiany w skórze, omdlenia i ogólne osłabienie, bóle brzucha, biegunka, a także wypadanie włosów.

Gdzie można znaleźć selen?

Produkty bogate w selen to: drożdże, orzechy, jajka, owoce morza (wątróbki, ryby,skorupiaki), ser żółty, pieczywo pełnoziarniste, ryż, szparagi, a także czosnek i grzyby.