Miedź

Miedź to jeden z pierwiastków będących mikroelementami niezbędnymi do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Jest ona substancją biorącą udział w tworzeniu erytrocytów, czyli krwinek czerwonych, w tworzeniu kości i kolagenu, a także przy transporcie żelaza, spalaniu kwasów tłuszczowych, a także w gojeniu ran. Poza tym miedź pobudza rozwój komórek i zapobiega zwapnieniom naczyń.

Jak w przypadku innych mikroelementów zapotrzebowanie dobowe na miedź jest zależne od wieku i płci człowieka. Prawidłowa ilość tego składnika organizmie wpływa na wzmocnienie włosów, zwiększa krzepliwość krwi, zapobiega kłopotami z płodnością, a także wzmacnia naczynia krwionośne.

Jakie są objawy niedoboru miedzi w organizmie?

Objawami niedoboru miedzi w organizmie mogą być: anemia, zaburzenia oddychania,zwiększenie ilości cholesterolu we krwi, liczne obrzęki, zaburzenia wzrostu, zwiększona podatność na różnorakie infekcje, a także zbytnia aktywność ruchowa.

Jakie są objawy nadmiaru miedzi w organizmie?

W przypadku zbyt dużej ilości tego pierwiastka w organizmie mogą wystąpić takie objawy jak: bóle mięśni i stawów, brzydki wygląd skóry (liczne wypryski), nieprawidłowa praca wątroby, zaburzenia oddychania, złe samopoczucie, wahania nastroju, nudności, wymioty.

Taka sytuacja może mieć miejsce z wielu przyczyn. Na przykład marskość wątroby, a nawet ciąża lub stosowanie antykoncepcji hormonalnej.

Jakie produkty zawierają duże ilości miedzi?

Produkty bogate w miedź to na przykład: mięso, wątróbka, produkty mleczne, strączkowe warzywa (fasola, groch), żółtka jajek, orzechy, grzyby, ostrygi, brokuły, a także kakao, szpinak, pełnoziarniste pieczywo i krewetki.

Oprócz naturalnych produktów, które zawierają ten pierwiastek, mamy do dyspozycji suplementy zawierające miedź w formie kapsułek i tabletek.