Jod

Jod to jeden z mikroelementów będących niezbędnymi do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest on niezbędnym składnikiem w procesie tworzenia hormonów tarczycy, a co za tym idzie, jego występowanie w organizmie warunkuje prawidłowy przebieg przemiany materii, dobre funkcjonowanie układu mięśniowego i nerwowego, a także utrzymanie prawidłowej temperatury ciała.

Chociaż zapotrzebowanie na ten składnik jest niewielkie, to zwiększa się ono na przykład u kobiet ciężarnych, a także u karmiących matek. Sześćdziesiąt procent całej ilości jodu w organizmie jest ulokowana w tarczycy, pozostałe w jajnikach, kościach i krwi.

Jakie są skutki niedoboru jodu w organizmie?

Objawami niedoboru jodu w organizmie są suchość i zły stan włosów, szybka utrata ciepłoty ciała, spadek fizycznej wydajności, a także kłopoty z szybkim myśleniem, poczucie zagubienia, przewlekłe uczucie senności oraz znużenie. Poza tym, deficytowi tego składnika mogą towarzyszyć kołatania serca, a nawet drżenie kończyn.

U kobiet ciężarnych brak jodu może nawet doprowadzić do poronienia, przedwczesnego porodu czy też wad wrodzonych u dziecka (kretynizm). Dlatego właśnie jod jest niezwykle ważnym mikroelementem.

Jakie są objawy nadmiaru jodu?

Osoby dotknięte nadmiarem tego składnika w organizmie mogą uskarżać się na nadmierne wydzielanie śliny, a także metaliczny posmak w jamie ustnej czy też trądzik. Ponad to, zdarzyć się może, że ten stan może doprowadzić do podrażnienia żołądka.

Gdzie można znaleźć jod?

Aby uzupełnić braki jodu można sięgnąć po właściwe produkty, które ten składnik zawierają. Są nimi: ryby (szczególnie dorsz i halibu), owoce morza (skorupiaki i mięczaki) i wodorosty, a także czereśnie, wody mineralne, kefiry, sery białe, jaja i jogurty.

W naszym kraju, aby zapobiegać niedoborom jodu wprowadzono do użytku domowego sól jodowaną.