Cynk

Cynk to jeden z pierwiastków niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania twojego organizmu.

Jest on mikroelementem , co oznacza, że dobowe zapotrzebowanie na cynk nie przekracza 100 mg. Dokładniej mówiąc, zależy ono od wieku człowieka: u niemowląt do pierwszego roku życia wynosi ono 5 mg, u dzieci do dziesięciu lat wynosi ono 10 mg, u dzieci powyżej dziesiątego roku życia i dorosłych, w zależności od płci wynosi od 12 do 15 mg. Zmienia się ono także w przypadku kobiet ciężarnych, a także karmiących matek.

Jakie są objawy niedoboru cynku w organizmie?

Niedoborom cynku w organizmie mogą towarzyszyć takie objawy jak: zły stan włosów, a nawet ich wypadanie, łamliwość paznokci, pogorszenie wyglądu skóry, zajady, upośledzenie odczuwania smaków.

Ponad to, deficyt tego elementu może doprowadzić do problemów w gojeniu się ran, podatności na stres i złym samopoczuciem, zaburzeń potencji i miesiączkowania, drżenia kończyn, trudności w poruszaniu się , zaburzeń mowy, depresji, a także poczucia suchości oczu.

Pierwszymi objawami tego stanu organizmu jest kurza ślepota , brak apetytu, brak popędu płciowego, zanik miesiączki, a także drżenie kończyn.

Jakie są objawy nadmiaru cynku w organizmie?

W przypadku przedawkowania tego elementu pojawiają się wymioty. Dzieje się tak w przypadku przyjmowania cynku w syntetycznych preparatach. Przyjmowanie jedynie żywności bogatej w cynk nie może doprowadzić do przedawkowania tego mikroelementu.

Tak, więc nadmiar cynku występuje bardzo rzadko, jednak, gdy się zdarzy może doprowadzić do niedokrwistości.

W jakich produktach znaleźć można cynk?

Produktami bogatymi w cynk są mięso(polędwica wołowa, wątróbki), ryby, owoce morza (ostrygi, homary, ślimaki, węgorz), mleko, jajka, dyniowe pestki, a także ziarna zbóż.