Magnez

Magnez to jeden z pierwiastków chemicznych, który należy do grupy makroelementów, tzn. dzienne nań zapotrzebowanie przekracza 100 mg. Utrzymanie prawidłowego poziomu magnezu w organizmie zapobiega na przykład bólom, stresowi, a także zawrotom głowy oraz rozdrażnieniu.

Odpowiada on za odpowiednią ilość substancji odpowiedzialnej za zapamiętywanie, czyli dopaminy. Ponad to, magnez jest niezbędny, aby procesy pracy serca i krzepnięcia krwi były prawidłowe.

Jest odpowiedzialny za usuwanie złego cholesterolu, bierze udział w przekazywaniu energii do tkanek i komórek, wzmacnia tętnice, zapobiegając tym samym miażdżycy i zakrzepom.

Jak rozpoznać brak magnezu w organizmie?

Typowymi dla deficytu magnezu w organizmie objawami są: stany niepokoju i lęku, trudności z koncentracją, zawroty i bóle głowy, bezsenność, poranne zmęczenie, skurcze mięśni, napadowe bicie serca, nudności, łamliwość paznokci, próchnica zębów, wypadanie włosów, a także podatność na różnorakie infekcje.

W jakich produktach można znaleźć magnez?

Źródłami magnezu w codziennym jadłospisie są: rośliny strączkowe (groch, fasola), marchewka, pietruszka, kiełki, mak, kakao, kukurydza, ziarna zbóż, orzechy, mleko, a także migdały. Poza tym, niedobory można uzupełniać przez stosowanie preparatów magnezowych.

Warto wspomnieć o niezmiernie istotnym fakcie. Otóż, niektóre czynniki, jak na przykład nadużywanie alkoholu czy nadmierny stres mogą mieć wpływ na utratę tego cennego makroelementem. Dlatego niezwykle ważne jest, aby poprawie naszej diety, towarzyszyła także redukcja owych czynników.

Poza tym, niedobór magnezu może także być spowodowany przebytą biegunką lub infekcją, a także przez nieodpowiednie odchudzanie, po których dobrze jest braki w organizmie uzupełnić, aby uniknąć niepożądanych dolegliwości.